donderdag 4 december 2014

VERTEL ME WIE WIJ WAREN - Rindert Kromhout (Leopold)

Ik weet niet wat het is tussen het schrijven van Rindert kromhout en mij, maar het klikt. Het klikt enorm. Zijn drie boeken over de Bloomsbury groep, waar dit na SOLDATEN HUILEN NIET en APRIL IS DE WREEDSTE MAAND het derde van is, heb ik steeds verslonden, en ook nu las ik het boek letterlijk in één lange haal uit. In VERTEL ME WIE WIJ WAREN vertrekken we vanuit de zeventiger jaren van de afgelopen eeuw, als bijna alle volwassenen uit de eerdere boeken al lang overleden zijn. Quentin en Angelica, broer en (half)zus, kijken terug op een aantal niet eerder belichte verhalen, soms van 'bijfiguren' als kokkin Grace of weldoenster Lady Ottoline Morell, maar die herinneringen worden getoetst aan het oude geheugen van Duncan Grant - de laatste van de 'oude garde'. Het levert dus wat mij betreft opnieuw een heerlijk boek op, en ik zou er best wat voor geven als dit tóch nog niet het laatste deel over de Woolfs en de Bells zou kunnen zijn.