vrijdag 26 april 2013

HET GA JE GOED, HET GA JE WEL - Toeckey Jones (Querido)

HET GA JE GOED, HET GA JE WEL is een jeugdroman uit 1979. Het werd in 1980 uitgegeven door Querido. Ik was toen zestien en hield van de boeken van Querido. Hoe ze eruitzagen, hoe ze aanvoelden, die typerende belettering: het zorgde voor een magie die ik na al die jaren nog steeds waarneem als ik een boek uit die tijd in handen neem. Het zit 'm zelfs in de lichtelijk geribbelde buitenkant van de omslagen, maar vooral dus in de omlsagtekeningen (vaak van Thé Tjongh-King, in dit geval van Kees de Kiefte) en de belettering (die vaak van J. Tapperwijn was, een schuilnaam van Querido-uitgever Ary Langbroek). Vrijwel alle boeken uit die jaren heb ik gelezen. Behalve deze roman. Om de een of andere reden kwam ik er nu, drieëndertig jaar later, pas aan toe. Het verhaal gaat over het Zuid-Afrika van tijdens de Apartheid. De blanke Candy sluit vriendschap met de donkere Becky. Het boek kreeg destijds een Zilveren Griffel, en dat is goed te begrijpen. Meer dan een politiek correct boek is het een verhaal over de worsteling van jongeren met de onmogelijke rassenongelijkheid in hun land. Het boek is allang niet meer leverbaar, maar mocht je het nog eens in een tweedehandsboekwinkel vinden: pak het even vast, en voel aan die fijne kaft. Magie.

Dit boek werd vertaald door Marianne van Alphen.